Шукаємо однодумців для співпраці в допомозі «Особливим дітям» та їх «Особливим сім’ям»!
Чекаємо на благодійні фонди, спільноти, асоціації, організації, бізнес, волонтерів та всіх небайдужих до проблеми дитячого розвитку.
Зв’яжиться з нами: 095 0753755
с п і в п р а ц я

Мутизм

ПОРУШЕННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ ФУНКЦІЇ МОВЛЕННЯ (МУТИЗМ) — недорозвинення комунікативної функції мовлення як засобу спілкування та організації поведінки дитини; розлад комунікативної функції мовлення — мутизм (повна німота).

 

Мутизм (лат. mutus німий, безголосий) – у психіатрії і неврології стан коли хворий не відповідає на питання і навіть знаками не дає зрозуміти, що він згоден вступити в контакт з оточуючими.

 

Є симптомом психомоторного розладу, може спостерігатися після струсу і забиття мозку, важкої психічної травми, пожежі, загибелі близьких, як одна з пізніх проявів синдромокомплекса «СНІД — деменція» тощо.

 

За мутизму відсутня як мова у відповідь, так і спонтанна. При цьому здатність розмовляти і розуміти чужу мову зберігається.

Може перетікати в логофобію та заїкання.

 

 

Класифікувати мутизм можна за різними ознаками:

 

По інтенсивності прояву:

  • Короткочасний (ситуаційний)
  • Постійний (елективний)
  • Тотальний

 

По тривалості характеру:

  • Транзиторний
  • Континуальний

 

В залежності від впливу психічної травми:

  • Істеричний мутизм — провокується сильним психічним шоком, внаслідок якого мова просто віднімається. Ця форма зустрічається у дорослих і може тривати до декількох тижнів
  • Логофобический мутизм — виникає внаслідок непереборного страху почути власну мову. Ця форма більше притаманна школярам. У дорослих цей тип патології практично не зустрічається
  • Змішаний мутизм — провокується зміною звичної обстановки дитини. Ця форма характерна для тих дітей, у яких спостерігається дуже сильна прихильність до будинку, боязкість. В дошкільному, а також молодшому шкільному віці проявляється патохарактерологический мутизм
  • Елективний мутизм — мова відсутня тільки в певних ситуаціях. Корекція цій форми в більшості випадків вдала
  • Акинетический мутизм — крім мовленнєвих порушень, у пацієнта присутні і рухові розлади
  • Апалический мутизм — найскладніша форма хвороби, що виражається в повній відсутності реакції на зовнішні подразники

 

 

НАПРЯМКИ КОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ ПРИ ПОРУШЕННІ КОМУНІКАЦІЙНОЇ ФУНКЦІЇ МОВЛЕННЯ

 

  • Встановлення емоційного контакту з дитиною
  • Активізація мовленнєвої діяльності
  • Формування і розвиток спонтанного мовлення в побуті і в грі
  • Розвиток мовлення в навчальній ситуації

 

Слід підкреслити, що розвиток повноцінного мовлення у дітей з мутизмом вимагає адекватної корекційної роботи. Початкові етапи роботи з розвитку мовлення, як ми можемо передбачити, мають проводитися в тісній взаємодії психолога, логопеда, дефектолога і лікаря-психіатра

 

  • Коригування окремих сфер психічної діяльності (розвиток зорового сприйняття, зорової пам’яті й уваги, просторових уявлень та орієнтації, слухової уваги й пам’яті, фонетико-фонематичних уявлень, формування узагальнених уявлень про властивості предметів)
  • Розвиток головних розумових операцій (формування навичок співвідносити, аналізувати, групувати та класифікувати, формування вміння планувати свою діяльність, працювати за усною та письмовою інструкцією)
  • Розвиток різних видів мислення (наочно-образного та словесно-логічного мислення)
  • Коригування розладів у розвитку емоційно-особистісної сфери (релаксаційні вправи для міміки обличчя, драматизації, читання за ролями)
  • Розвиток мовлення, оволодіння технікою мовлення
  • Розширення уявлень про навколишній світ і збагачення словника
  • Коригування індивідуальних прогалин у знаннях
EN FR DE UK